De Liga ter Ontsluiting van de Noorderkempen had gisteren (dinsdag 28 jan. 2014) een gesprek met de NMBS
over het station Noorderkempen. “We zijn voorzichtig positief”, stelt Joris Van der Schoot van
de Liga. Samen met hem trokken de Brechtse mobiliteitsschepen Luc Torfs (Groen), reiziger
Tine De Beuckelaer uit Sint-Lenaarts, raadslid Arnold Wittenberg (HoLeeft) uit Hoogstraten en Eddy
Pelkmans uit Sint-Lenaarts naar de kantoren van de NMBS in Brussel waar ze met Etienne De
Ganck spraken. “We hebben de resultaten van de enquête Falende Fyra verdedigd en onze
prioriteiten duidelijk gesteld”, legt Wittenberg uit. “Zo verwachten we dat er terug begeleiding
voor gehandicapten komt, dat de wachtzaal heropent en er weer een vrijdagavondtrein voor de
studenten komt.”

Pelkmans had een zeer bijzondere kwestie aan te kaarten. In 2011 heeft hij de sportclub
Showdown voor blinden en slechtzienden opgericht in Sint-Lenaarts. “De leden komen uit Diest,
Hechtel, Sint-Niklaas en Lier met de trein naar Brecht voor de training op zaterdag. Tenminste
kwamen, want sinds er treinen zijn afgeschaft kan 60 procent van onze leden hier niet meer
geraken.Zo wordt onze club in haar groei bedreigd, want er zijn maar drie clubs in België”, stelt Pelkmans
duidelijk. “Het station is nu te vaak onbemand en zo kunnen wij geen begeleiding meer krijgen. En zonder
begeleider mogen we niet op het perron, omdat we dan niet verzekerd zijn. Ook de praatpaal
vinden we niet, want er zijn geen ribbelstroken naartoe aangelegd.”

Volgende maand zitten ze weer samen.

Uit de enquete die ze hielden bij meer dan 1300 inwoners uit de streek kwamen volgende prioriteiten naar voor:

– Dienstregeling in functie van de normale werkuren, d.w.z. extra piektreinen tijdens de spits en minimaal 1 trein per uur overdag;
– Heropenen van de wachtzaal en de toiletten in de namiddag;
– Uniforme vertrektijden, dezelfde in het weekend als in de week, afgestemd op de rest van het spoornet;
– Meer laatavondtreinen, minimaal late treinen tot middernacht op zondag en vrijdag;
– Schriftelijke garanties over de vervolwaardiging van het traject richting Breda, met inbegrip van een uiterste lanceringsdatum;
– Gegarandeerde aansluitingen met IC- treinen en HST voor de treinen richting Noorderkempen’
– Geldigheidsgebied KeyCard tussen Noorderkempen en Antwerpen.