Duizenden reizigers voor Noorderkempen tijdens paasweekend.
Tijdens het afgelopen paasweekend waren er werken tussen Essen en Roosendaal waardoor de Beneluxtrein niet verder kon rijden dan Kapellen. Reizigers die tot Kapellen gingen moesten overstappen op een bus om ruim een uur later in Roosendaal aan te komen. De NMBS voorzag een oplossing langs het veel geplaagde station Noorderkempen die maar liefst 45 minuten snelheidswinst opleverde! De IC-trein Charleroi-Antwerpen werd uitzonderlijk omgevormd tot een rechtstreekse trein naar Noorderkempen. Vanuit Noorderkempen was er vervolgens een busverbinding naar Breda, opvallend, want er is op vandaag nog geen enkele trein vanuit België naar Breda…
Als kers op de taart konden reizigers elk uur de trein naar Noorderkempen nemen zonder de ‘gaten’ in de normale dienstregeling en dat tot na 22u!
De omleiding langs Noorderkempen was een groot succes, er hebben duizenden reizigers van het station gebruik gemaakt om naar Breda te gaan.
Geloofwaardigheid NMBS zakt diep onder het vriespunt
We weten al dat als er problemen zijn met de ‘oorspronkelijke’ Beneluxtrein, dat de NMBS telkens een juiste oplossing zal voorzien. Richting Amsterdam werd in oktober 2013, na het wegvallen van de Fyra, gekozen om asap de Beneluxtrein langs Essen terug in te voeren. Anderzijds is er tussen Antwerpen en Noorderkempen nog maar af en toe een trein om het uur, de laatste rijdt zelfs al om 20u. En dat ondanks het grote potentieel van dit recent geopende station. Sinds het wegvallen van de Fyra zit het Station Noorderkempen nog steeds met een erg belabberde dienstregeling, de miljardeninvestering van deze spoorlijn onwaardig.
In 2016 zou de Benelux+ gaan rijden, een aangepaste versie van de Beneluxtrein met 16x per dag een stop in station Noorderkempen. In tussentijd is het volgens de NMBS onmogelijk om elk uur een pendeltrein te laten rijden tot Antwerpen omdat Infrabel 2x per dag onderhoudswerken moet uitvoeren op het spoor, een wijziging zou 2 jaar vooraf aangevraagd moeten worden (voor deze werken was dat maar enkele weken of maanden vooraf). Een trein naar Brussel zit er al helemaal niet in want daar zouden niet genoeg treinstellen voor zijn. Klare nonsens! Zo blijkt, nu er het afgelopen weekend cynisch genoeg elk uur een rechtstreekse trein was tussen het station Noorderkempen en Charleroi (dan nog voorbij Brussel!) en dat tot na 22u…
Het is voor ons duidelijk dat de NMBS hemel en aarde wil verzetten om te garanderen dat de Nederlandse spoorwegen op haar wenken bedient wordt voor de bestaande internationale treinverbinding. De binnenlandse treinverbinding tussen Antwerpen en Noorderkempen is de NMBS liever kwijt dan rijk.
Wij blijven ons in ieder geval inzetten om met zoveel mogelijk positieve energie dit onrecht te verhelpen, we weten nu dat het wél kan, als de wil er maar is en de juiste motivatie…